Detta är del 3 av studien ”Beviset att Kyrkan inte är i vedermödan”.
Du hittar del 1 här och del 2 här.
Titus 2:13 “medan vi väntar på DET SALIGA HOPPET och UPPENBARELSEN AV VÅR STORE GUD OCH FRÄLSARE Kristus Jesus.”
Denna vers säger inte samma sak två gånger. Den säger två separata saker. Det första är ”det saliga hoppet” eller ”det härliga hoppet” i KJV. Det är uppryckandet, och det är välsignat och härligt, för Kristus kommer för att hämta sin brud från jorden – det kommer att vara en så välsignad tid när vi rycks upp till hans närvaro.
Den andra delen av denna vers kopplar ihop med uppenbarelsen av Gud, vår Herre Jesus Kristus. Denna uppenbarelse är hans härliga manifestation i den andra tillkommelsen. Vi, kyrkan, lämnar himlen med vår brudgum, efter att ha firat bröllopsmåltiden med Lammet, för att återvända till jorden vid den andra tillkommelsen.
Herren kommer för Slaget vid Harmagedon och stiger upp på Oljeberget med sin kyrka, bruden. De två ankomsterna, en för kyrkan och en i slutet av vedermödan, är åtskilda av 7 år. Det är längden på vedermödan på jorden. Kyrkan är i himlen under dessa 7 år.
KYRKAN GÅR INTE, OCH KAN INTE GÅ, IN I VEDERMÖDAN.
FRÄLSNING FRÅN VEDERMÖDAN
Detta är ett mycket värdefullt löfte för alla troende, men låt oss titta på det – Uppenbarelseboken 3:10-11 “Eftersom du har följt mitt ord om uthållighet, SKALL OCKSÅ JAG BEVARA DIG FRÅN PRÖVNINGENS TIMME, DEN TIMME SOM ÄR PÅ VÄG ATT KOMMA ÖVER HELA VÄRLDEN, för att pröva dem som bor på jorden. Jag kommer snart. Håll fast vid vad du har, för att ingen tar din krona.”
Detta är meddelandet till församlingen i Filadelfia. I Uppenbarelseboken upptar vedermödan majoriteten av fokus när den rasar på jorden. Meddelandet här är att de som fortsätter att lita på Herren inte kommer att gå in i vedermödan. Med andra ord kommer de troende inte att ha någon del i den prövningen som kommer över HELA världen.
KJV använder formuleringen “trial hour,” och det kommer att vara en prövning i vedermödan. Den delen av kapitel 3 säger tydligt att de som trofast tillhör Herren kommer att bli BEVARADE FRÅN vedermödan. Det BETYDER INTE “bevarade genom vedermödan.” Det betyder “UTANFÖR,” “BORTA FRÅN DEN”. Det grekiska ordet är “ek,” vilket betyder “ut, eller bort från,” utan att ha någon del i den.
Herren kommer snart. Det kommer inte att dröja länge nu. När uppryckandet sker kommer det att gå så snabbt, det grekiska ordet är “inatoma” (átomos), en tidsenhet som inte kan delas. Mindre än en sekund.
FÖRBEREDELSE AV BRUDEN I HIMLEN
Nyligen skrev jag om Kyrkan, Kristi Brud. Bröllopsfesten för Lammet beskrivs i Uppenbarelseboken 19:7 “Låt oss vara glada och fröjda och ge honom äran, ty Lammets bröllop har kommit, och hans brud har gjort sig redo.” Bruden kommer inte till bröllopet utan absolut fläckfri renhet som symboliseras av vitt linne – Uppenbarelseboken 19:8 “och det gavs åt henne att klä sig i linne, rent och skinande, ty linnet är de heligas rättfärdiga gärningar.”
Kyrkan MÅSTE VARA i himlen för bröllopet, föregånget av rening och utdelande av belöningar. Om Kyrkan var på jorden under vedermödan skulle detta inte kunna ske.
Innan bröllopet äger rum behöver Kyrkan fullständig rening. Med andra ord, när du kommer in i himlen måste Herren hantera obekända synder och andra frågor, och sedan blir Kyrkan belönad – 1 Korinthierbrevet 3:12-13 “Om någon bygger på den grund med guld, silver, ädla stenar, trä, hö, halm, kommer varje mans verk att bli uppenbart, ty dagen skall visa det, eftersom det skall uppenbaras med eld, och elden själv skall pröva varje mans verk.”
All denna förberedelse måste äga rum i himlen före den andra tillkommelsen, och den första versen i kapitlet (Uppenbarelseboken 19) för den andra tillkommelsen är denna – Uppenbarelseboken 19:11 “Jag såg himmelen öppen, och se, en vit häst, och han som satt på den heter Trofast och Sann, och i rättfärdighet dömer han och för krig.” Kyrkan som Brud återvänder till jorden med sin Brudgum omedelbart efter bröllopsfesten.
VILKET EVANGELIUM FÖRKUNNAS NU OCH UNDER VEDERMÖDAN?
Detta nästa bevis är mycket tydligt i skriften, men vissa finner det dunkelt, och andra hånar det. De som har en god förståelse för eskatologi inser sanningen i det.
Det evangelium som predikas i världen idag är inte det evangelium som kommer att predikas under vedermödan. Jag hoppas att det inte kommer som en chock för dig, men vi kommer att gå igenom det.
KUNGARIKETS EVANGELIUM
Matteus är den enda evangelisten som behandlar Kungarikets Evangelium. Matteus är det judiska evangeliet och det innehåller detaljer som inte täcks på djupet i andra evangelier. Matteus ger den fullständiga redogörelsen för förhållandena i Kungariket i Bergspredikan. Han ger den mest detaljerade redogörelsen för liknelserna som rör Kungarikets Evangelium i kapitel 13. Han har den mest detaljerade redogörelsen för vedermödan i kapitel 24.
Kapitel 24 är mest betydelsefullt eftersom det besvarar en fråga – Matteus 24:3 “Medan han satt på Oljeberget, kom lärjungarna till honom privat och sade: ‘Säg oss, när kommer detta att ske, och vad kommer att vara tecknet på din ankomst och AV TIDENS SLUT?’”
Låt oss först titta på vad Johannes Döparen predikade precis vid och strax före början av Jesu tjänst. Matteus 3:1-3 “Vid den tiden kom Johannes Döparen och predikade i Judeas öken och sade: ‘OMVÄND ER, TY HIMMELRIKET ÄR NÄRA.’” Detta är den som nämns av profeten Jesaja som säger: “En röst som ropar i öknen: Bered vägen för Herren, gör hans stigar raka!” Matteus 3:6 “och DE BLEV DÖPTA av honom i Jordanfloden NÄR DE BEKÄNDE SINA SYNDER.”
Johannes Döparen predikade Kungarikets Evangelium, vilket är ett annat evangelium än Kyrkoålderns nådesevangelium, eftersom Jesus ännu inte hade dött, och det är grunden för det kristna evangeliet. Det Johannes lärde var omvändelse följt av bekännelse av synder genom dopet (nedsänkning). Det gav inträde i Messias Kungarike, för det var nära. Messias skulle upprätta sitt Kungarike på jorden, vilket beskrivs i Gamla testamentet. De som omvände sig och bekände sina synder genom dopet väntade på att Messias skulle komma för att inrätta sitt Kungarike. Johannes visste att det var Herren, och för övrigt, en bit längre fram, när det förväntade Kungariket inte hade inrättats, skickade Johannes ett meddelande från fängelset:
Matteus 11:1-4 “När Jesus hade avslutat sina instruktioner till sina tolv lärjungar, lämnade han dem för att undervisa och predika i deras städer. Nu när Johannes i fängelset hörde om Kristi gärningar, skickade han ord genom sina lärjungar och sade till honom: ‘ÄR DU DEN VI VÄNTAR PÅ, ELLER SKALL VI VÄNTA PÅ NÅGON ANNAN?’ och Jesus svarade och sade till dem: “Gå och rapportera för Johannes vad ni hör och ser.”
När Jesus började sin tjänst, vad predikade han? Jo, som Judarnas konung och Messias predikade han evangeliet om sitt Kungarike – Matteus 4:23 “Jesus gick omkring i hela Galileen, undervisande i deras synagogor och FÖRKUNNANDE EVANGELIET OM KUNGARIKET och helande alla slags sjukdomar och alla slags sjukdomar bland folket.”
Det var samma evangelium som Johannes Döparen predikade. OM NATIONEN OMVÄNDE SIG DEN GÅNGEN, SKULLE KUNGARIKET HA INRÄTTATS. Det omvände sig inte, och som ett resultat gick evangeliet till hedningarna. En kort tid passerade, och vi ser Jesus predika samma evangelium – Matteus 9:35 “Jesus gick omkring i alla städer och byar, undervisande i deras synagogor och FÖRKUNNANDE EVANGELIET OM KUNGARIKET och helande alla slags sjukdomar och alla slags sjukdomar.”
Sedan inträffade en dramatisk förändring. Matteus 12:1-4 “Vid den tiden gick Jesus på sabbaten genom sädesfälten och hans lärjungar blev hungriga och började plocka axen och äta, men när fariseerna såg det sade de till honom: ‘Se, dina lärjungar gör vad SOM INTE ÄR LAGLIGT ATT GÖRA på en sabbat’, men han sade till dem: “HAR NI INTE LÄST VAD DAVID GJORDE NÄR HAN BLEV HUNGRIG, han och hans följeslagare – hur han gick in i Guds hus och åt det helgade brödet, SOM INTE VAR LAGLIGT FÖR HONOM att äta, eller för dem med honom, men bara för prästerna ensamma?”
Vad gör Jesus? Jo, han bröt Mose lag. Var han skyldig? Nej, det var han inte. Vad betydde referensen till David? David var den rättmätige kungen som förkastades vid den tidpunkten. Därför hade det heliga brödet ingen betydelse eftersom nationen hade förkastat Mose lag.
Kolla nu på Jesus, som refererade till David. Jesus var den rättmätige kungen som förkastades av sitt folk.
Vid den tiden ångrade de sig inte. De gensvarade inte på evangeliet om riket. Lagen hade lagts åt sidan nationellt, så det Jesus gjorde var inte olagligt. Hans uttalande här, där han tydligt struntade i lagen, var ett vittnesbörd om att han hade förkastats av den trolösa ledningen. Från den tiden predikade Jesus inte längre evangeliet om riket, men korset låg framför honom, och han avslöjade det för sina lärjungar:
Matteus 16:21-22 “Från den tiden började Jesus Kristus visa sina lärjungar att han måste gå till Jerusalem och LIDA MYCKET och BLI DÖDAD, OCH UPPSTÅ PÅ TREDJE DAGEN, och Petrus tog honom åt sidan och började förebrå honom och sa, ‘Gud förbjude, Herre! Detta får aldrig hända dig.’”
Evangeliet om riket predikades inte längre och lades åt sidan, MEN en dag kommer det att predikas igen efter att församlingen har tagits bort. Församlingens uppdrag är att undervisa och predika nådens evangelium under Israels mörker, men när församlingen rycks upp till himlen, kommer evangeliet om riket att predikas igen.
Matteus 24:9-14 “Då kommer de att överlämna er åt VEDERMÖDA och döda er, och ni kommer att vara hatade av alla nationer på grund av mitt namn. Vid den tiden kommer många att avfalla och överlämna varandra och hata varandra. Många falska profeter kommer att resa sig och vilseleda många. Och eftersom laglösheten ökar kommer de flesta människors kärlek att kallna. Men den som uthärdar till slutet, han skall bli frälst. DETTA EVANGELIUM OM RIKET SKA PREDIKAS I HELA VÄRLDEN som ett vittnesbörd för alla nationer, och sedan SKA SLUTET komma” (som svar på lärjungarnas fråga om när åldern skulle sluta).
Under vedermödan kommer predikan att vara mycket lik det Jesus och Johannes predikade – omvändelse och bekännelse, och jag tror också att det kommer att inkludera dop medan man bekänner synder, precis som Johannes och Jesus predikade i hans tidiga tjänst. Det är evangeliet om det kommande riket som ska upprättas av Messias vid hans andra ankomst.
Om församlingen var i vedermödan skulle den fortsätta att predika nådens evangelium, vilket predikas idag och har varit dess evangelium i 2000 år. Det evangeliet predikas inte under vedermödan, men evangeliet om riket gör det. Det bevisar att församlingen inte är med i vedermödan.
UPPRYCKELSEN KOMMER INNAN FÖRKLARINGEN OM FRID OCH SÄKERHET
Aposteln Paulus framhäver tydligt uppryckandet (1 Thessaloniker 4:15-18) som sker före vedermödan, när ”fred och säkerhet” kommer att lovas av Odjuret och Antikrist, genom det falska skyddet från det nyåterupplivade romerska riket (1 Thessaloniker 5:1-3).
Dessutom visar en närmare titt på passagen att de som blir ”uppryckta” vid uppryckandet (i kapitel 4) adresseras som en annan grupp människor än de som lovas ”fred och säkerhet” under vedermödan (i kapitel 5). Detta indikeras av övergången från första person pluralis till tredje person pluralis. Orden ändras från ”vi” och ”oss” när de hänvisar till de som blir uppryckta i uppryckandet till ”de” och ”dem” när de hänvisar till dem som kommer att lovas falsk fred och säkerhet under vedermödan. Denna förändring är inte av misstag; Guds Ande indikerar två olika grupper av människor. De uppryckta helgonen – församlingen (1 Thessaloniker 4:15-18) och de som kommer att leva under vedermödan.
Paulus, som var en kristen, placerade sig bland dem som kanske är på jorden när Herren kommer (uppryckandet) och sa ”vi.” Men det är betydande att han inte nämnde sig bland dem som kommer att vara på jorden under den tid då ”fred och säkerhet” kommer att lovas av Odjuret.
AVSLUTNING
Herren är underbar som har frälst oss. Herren är underbar som bevarar oss. Han har fullbordat allt som krävs för vår frälsning och kommer aldrig att föra oss in i gudomlig rättvisa och guds vrede, vilket vedermödan handlar om. Gud dömer en hädande, obotfärdig värld vars synder har ackumulerats till överflöd. Den domen inträffar under vedermödan när Guds vrede visas öppet.
En troende kan aldrig räknas till den hädande världen eller den obotfärdiga världen, och av den anledningen kan Guds vrede i gudomlig dom inte ha någon del för den kristna. Kristus reglerade allt detta för oss på korset. Vi är befriade från – (UR) SJÄLVA HJÄRTAT AV DET – Guds vrede. Som Lot blir vi tagna ut ur det (vid uppryckandet); och som Noah blir vi lyfta UR DET, så vi har ingen del i det.
Varje annan ståndpunkt än en uppryckelse före vedermödan är Satans bedrägeri eftersom han vill förstöra de troendes frid, glädje och tröst.